Sunday, May 29, 2016

Jika Kita

🐜Jika kita melihat seekor semut terpeleset dan jatuh di air, maka angkat dan tolonglah ia...barangkali itu menjadi penyebab peroleh keampunan bagi kita di akhirat.

🎋Jika kita menjumpai batu kecil di jalan yang boleh mengganggu perjalanan kaum muslimin, maka singkirkanlah ia, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkannya jalan kita menuju kehadiratNya...serta beroleh ganjaran syurga Nya.

🐣Jika kita menjumpai anak ayam terpisah dari induknya, maka ambil dan susulkan ia dengan induknya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan diri kita dan keluarga di syurga.

👵🏼Jika kita melihat orang tua memerlukan tumpangan, maka bantulah, hantarkanlah ia...barangkali itu mejadi sebab kelapangan rezeki kita di dunia.

📚Jika kita bukanlah seorang yang menguasai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba' ta' kepada anak-anak, setidaknya itu menjadi amal jariyah untuk kita, yang tak akan terputus pahalanya meskipun kita berada di alam kubur.

🎋Jika kita tidak daya berbuat kebaikan sama sekali, maka tahanlah tangan dan lisanmu dari menyakiti. Setidaknya itu menjadi sedekah untuk diri kita.


No comments: