Tuesday, February 14, 2017

Menanti dan menunggu

بسم اللّٰه الرحمن الرحيم

Tajuk:
*Di sana MENANTI*/ 
*Di sini MENUNGGU*

Benarkah sayang ayah?
Benarkah sayang ibu?
Benarkah ingat ayah?
Benarkah ingat ibu?

🌴
*Sahabat yang dikasihi,*

*Kita sedang MENUNGGU* masa maut menjemput, sepertimana ayah dan ibu yg lebih dahulu pergi meninggalkan kita selama-lamanya.   *Arwah ayah dan arwah ibu* kita di sana sentiasa *MENANTI* sesuatu dari kita yg masih hidup di dunia.

*Bicara mereka* terlalu jauh utk didengar, tapi amat mudah untuk dimengerti...
 
*Apa kata arwah ayah dan ibu yang bahagia di sana?*

🌴 *Anak-anakku...*

*..Kami bahagia di sini,* kerana kalian sentiasa *berdoa* agar kami diampuni dan disayangi Allah sepertimana kami lakukan terhadap ayah dan ibu kami dahulu.

🌴 *...Kami mewah di sini,* kerana kalian terus *bersedekah* dgn harta peninggalan kami dulu.

*Anak-anakku..*

🌴 *...Kami dihormati di sini,* kerana kalian terus menyampaikan *ilmu* yang kalian perolehi hasil pengajian yg kami biayai dulu.

🌴 *...Kami disayangi di sini,* bila kalian tetap menjaga *Solat* kerana ketegasan kami mengasuh kalian dulu.

🌴 *...Kami dilayan baik di sini,* kerana kalian sentiasa *berbaik laku* terhadap saudara, rakan dan jiran tetangga seperti yang kami lakukan dulu.

Benarlah kata Nabi SAW,

*"Bila mati anak Adam, maka putuslah amalannya melainkan TIGA;  anak soleh yg mendoakannya, sedekah jariah dan ilmu yg bermanfaat*
                  

🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴


🌴 *Sahabat yg dikasihi,*

*Apa pula kata arwah ayah dan ibu yang kecewa?*

*Jeritan mereka* terlalu jauh utk didengar, tapi terlalu mudah utk difahami...

🌴 *Anak-anakku...*

*...Kami merasa azab sengsara dan derita di sini,* kerana kalian melupakan kami dan *tiada kiriman doa* untuk kami.

🌴 *...Kami malu, terseksa dan kami miskin di sini,* kerana kalian tidak memanfaatkan harta peninggalan kami, malah saling pula kalian bertengkar kerana harta-harta itu.

*Anak-anakku..*

🌴 *...Kami d hina dan kami tidak dihargai di sini,* kerana kalian tidak memanfaatkan ilmu yang kalian dapati, hasil biayai kami dahulu.

🌴 *...Kami d azab dan kami dibenci di sini,* kerana kalian sering *meninggalkan Solat* persis seperti kami yg sering mengabaikan Solat, semasa kami sibuk memburu harta di dunia dahulu.

🌴 *...Kami malu dan kami terima seburuk2 layanan di sini,* kerana tingkah laku buruk kalian terhadap saudara, rakan dan jiran seperti juga kami yg sentiasa menyakiti mereka semasa hayat kami dahulu.

🌴 *Ya Allah, pulangkanlah kami ke dunia... pulangkan!!*

*Benarlah* firman Allah SWT:َ

*Dan sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka DALAM KEADAAN MALU DAN HINA SAMBIL MERAYU, "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya; MAKA KEMBALIKANLAH KAMI KE DUNIA SUPAYA KAMI MENGERJAKAN AMAL SOLEH* As-Sajdah:11


🌴 *Sahabat yang dikasihi,*

*Lazimkanlah* diri kita memanjatkan doa untuk ayah dan ibu kita.

_Ya Allah, ampunilah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku dan dosa2 kaum muslimin  muslimat saudara seislam aku dan sayangilah ibubapa aku sebagaimana mereka menyayangi aku semasa aku kecil dahulu.

🌴................ *Sayang Semua*

No comments: