Monday, December 29, 2008

tazkirah maal hijrah

1. kenapa nabi kita saw berhijrah ke madinah. kerana perintah Allah swt sebab nabi saw hendak dibunuh.
2. biasanya yang dihukum bunuh bukan semuanya orang jahat, sebab yang baik pun ada yang dibunuh. itu lah contoh nabi kita. dia bukan menyeru kepada kejahatan tapi kebaikan tapi dihukum dan diputuskan dibunuh.
3. 13 tahun berdakwah tapi masa itu belum dikira tahun hirah lagi. tahun hijriah dikira setelah nabi saw berhijrah ke madinah.
4. semasa di mekah tidak dapat melaksanakan islam secara sepenuhnya lagi cuma hal-hal akidah.
5. bila nabi saw sampai di madinah baru ayat-ayat hukum diturunkan.
6. oleh itu kuasa amat penting baru dapat bercakap dan melaksanakan hukum-hukum islam.
7. sebenarnya kejadian nabi adam sangat mulia hingga malaikat yang sentiasa taat pun diperintah sujud. begitu juga syaitan masuk neraka pun kerana ia sombong atas perintah tersebut. jadi nabi saw diutus kerana hendak membetulkan kemuliaan manusia tersebut kerana telah sesat.
8. asal manusia ianya baik dan bersifat fitrah. tiada siapa yang mahu orang membuat jahat padanya.
9. begitu juga dengan pendidikan anak-anak adakah cukup dengan dilonggokkan dengan harta tanpa didikan agama kerana mereka mempunyai nafsu, perasaan zahir dan batin. yang ada keinginan. maka itu alquran diturunkan.
10. adakah kita sanggup melihat anak-anak ini memaki cerca ibu-ibu dan bapa-bapa mereka kerana mereka tidak diberi ilmu agama. perkara ini telah berlaku sekarang. adakah mereka ini kurang dari sudut harta? yang dibekalkan pada mereka.
11. oleh itu seru balik anak-anak kita kembali kepada ajaran islam. walau masa sudak agak terlambat tapi itu tugas ibu bapa. supaya hari akhirat kita ada jawapan dihadapan Allah swt.
12. alquran itu selari dengan fitrah manusia. kerana itu lah agama islam mempunyai nilai.
13. semasa nabi saw berhijrah ia ditawarkan pangkat, harta dan wanita. tapi ditolak kerana islam lebih tinggi dari itu.
14.didalam surah attaubah ada 8 perkara yang dinyatakan iaitu bapa, anak, saudara mara, isteri
harta, perniagaan/projek, rumah dan keluarga. adakan kita akan terlepas dari kelapan-lapan perkara tersebut.
15. selepas ditawarkan 3 perkara diatas gagal maka nabi saw ditawar pula supaya berkongsi ajaran agama masing-masing. dimana hari ini mengamal ajaran kamu dan esok ajaran kami. tapi turun ayat alkafirun yang menegahnya. kamu dengan agama kamu aku dengan agama aku.
16. selepas itu abu lahab memanggil sidang di darul nadwah bagi membincangkan apa yang patut dibuat kepada nabi kita saw.
17. masa itu negara mekah diasaskan kepada kaum. mana kaum yang lemah akan ditindas. tapi nabi kita cuba ubah struktur ini dengan meletakkan islam sebagai asas. begitu juga dengan setengah negara yang pelembagaannya berasakan kaum dan akhirnya gagal kerana yang mengaut hasil kekayaan pemimpin-pemimpin kaum tersebut. jadi kita yang telah tua tugasnya jadi pemangkin kepada anak-anak supaya berjuang demi islam. pernah diceritakan sebelum anak belajar diluar negara 2 pesanan diajukan iaitu jika diluar negara jangan kahwin dengan orang putih dan satu lagi jangan terlibat dengan gerakan-gerakan islam disana nanti susah.
18. pernah dikisahkan ada anak muda yang bertanya adakan bapa saya seorang yang zalim kerana saya hanya mengenali islam setelah berada diluar negara kerana semasa didalam negara bapanya tidak pernah memperkenalkan islam padanya.
19. itu sebab Allah swt mengisahkan tentan loqman dan anaknya dalam alquran. iaitu solat, berbuat baik dan mencegah kemungkaran serta jangan sombong dan bongkak kerana Allah swt tidak suka perkara tersebut.
20. kita kena ingat balik perakam kita dari kecil hingga tua. semua dirakam kecil dan besar.
21 dikisahkan baru-baru ini apabila ada yang balik dari mengerjakan haji dimekah hati tersentuh apabila diceritakan di arafah ditunjukkan kebesaran Allah swt ia dapat melihat dilangit nama Allah swt ada terpampang dilangit arafah. tapi mersa sedih dan kecewa ia apabila diberitakan oleh jamaah yang lain ia mengatakan bahawa harga barang-barang disana murah-murah belaka.
22. apa sudah jadi dengan negara umat islam yang dibekalkan dan jadi negara pengeluar minyak terbesar didunia tapi tiada satu pun yang ada kuasa veto di PBB. inilah pesan yang mahal yang perlu diberi pada anak-anak kita supaya mereka berjuang dijalan Allah swt.
23. semasa didarul nadwah 3 cadangan telah diajukan. pertama tangkap dan dipenjarakan. cadangan ini ditolak. kedua halau keluar dari mekah. dan ini pun ditolak kerana nabi saw seorang yang baik dan bila pergi ketempat lain akan ada pengikut dan menyerang kita balik. ketiga dibunuh saja dengan diwakili orang terbaik dari setiap suku.
24. walaupun dirahsiakan tapi Allah swt telah mengarahkan nabi saw berhijrah dengan mengarahkan ali tidur ditempatnya kerana pemuda ini ditugaskan menyerahkan kembali barang yang diamanahkan padanya kepada tuan punyanya. begitu juga nabi saw telah merancang dengan abu bakar untuk berhijrah waktu malam.
25. sebelum nabi keluar dari rumah yang dikepung beliau sempat meletakkan pasir atas kepala pemuda-pemuda gagah tersebut dan diriwayatkan dengan dibacakan 7 ayat pertama surah yaasin dan nama yaasin tersebut juga adalah nama nabi saw. sekian

No comments: