Friday, December 26, 2008

surah alfatihah - hubungan dengan alam kehidupan manusia


1. Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Ini adalah alam pertama yang masih dalam alam roh yang mana ketika ini roh mengaku bahawa Allah swt adalah tuhan mereka. Disini roh amat dikasihi dan sentiasa dekat denganNYA. Walaubagaimanapun bagi menyempurnakan sifatnya roh perlukan jasad dan dinamakan manusia dan perlu diuji adakah ia apabila diuji masih kenal akan penciptaNYA. Itu sebabnya sebelum dihantar kealam seterusnya ruh ini ditanya adakah AKU ini tuhan kamu. Jawab roh BAHKAN ENGKAU tuhan kami. Dan kenapa roh dihantar kealam yang bawah seperti dalam Al Quran disebut supaya mengabdikan diri padaNYA dan menjadi khalifah di bumi. Dan kenapa roh kita dihantar kesini tidaklah sampai akal kita untuk memikirkannya dan juga Allah swt tidak perlu dipersoalkan kerana ia membuat sesuatu sekehendakNYA dan sebaliknya kita yang akan dipersoalkan.

2. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. Selepas bayi dalam rahim ibu berada beberapa bulan maka ditiupkan roh yang diturunkan dialam tinggi kepada jasad tersebut. proses roh dan jasad ini adalah tanda keagungan penciptaan Allah swt dan segala puji bagiNYA yang Maha Memelihara dan Maha Mentadbir dialam rahim tersebut. Segala proses ini disebut secara terperinci dalam AlQuran. Maha Suci Allah menguruskan sesuatu.

3. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Apabila dilahirkan maka bayi tersebut menangis kerana tahu bahawa inilah alam tempat pertama ia diuji dan juga seolah-olah enggan keluar dari tempat yang selama ini ia selesa tanpa ada apa-apa cabaran demi kelangsungan hidup. Maka dialam bumi dan didunia ini Allah swt masih melimpahkan kepemurahanNYA dan kepengasihanNYA kepada manusia dengan diberikan rezeki tidak mengira samada taat atau ingkar. Kerana disini walaupun melakukan kesalahan jika bertaubat akan diampunkan. Begitu juga demi menyelamatkan manusia diturunkan rasul-rasul untuk menyampaikan risalah bagi menyelamatkan supaya tidak tersesat jalan.


4. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). Setelah hidup didunia dalam masa yang singkat maka sampailah masa ia akan ditempatkan kealam barzah atau alam kubur ia itu kiamat kecil baginya dan jendela kealam akhirat. Disini manusia tidak mempunyai apa-apa peluang lagi untuk mengerjakan amalan soleh dan ketentuan nasibnya atas ehsan Allah swt semata-mata. Dimana sebelum ini pelbagai peringatan telah diberi tanpa penat dan jemu oleh rasul, nabi dan ulama.



5. Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Masa dialam akhirat pelbagai peristiwa ditempuhi dengan dimulai dengan hari kebangkitan. Hanya pengharapan dan pertolongan Allah swt yang dipinta atas keperitan hari tersebut. Setelah manusia mundar mandir dalam tempoh yang lama maka dicari siapa yang dapat menyegerakan hari pembalasan tersebut. Maka atas syafaat Nabi muhammad saw beliau menyungkur sembah dan berdoa kepada Allah swt maka diperkenankan permintaannya yang mana sebelum ini tiada siapa yang sanggup demi memikirkan kesalahan masing-masing dan juga hari ini adalah hari kemurkaan Allah swt.



6. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Setelah semua proses hari pembalasan hampir selesai maka manusia perlu ditempatkan sesuai dengan amalan masing-masing. Masa ini semua manusia masih amat mengharapkan pertolongan Allah swt dengan menunjukki jalan yang membawa kebahagiaan untuk selama-lamanya atau dimatikan sahaja bagi yang mengetahui ia akan ditempatkan di alam yang celaka dan penuh kesengsaraanya.



7. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. Maka tahulah manusia dimana mereka ditempatkan samada syurga yang penuh nikmat dan neraka yang penuh dengan kesengsaraan.

Begitulah kehidupan ini dan sesuai dengan surah Alfatihah yang digelar Ummul Kitab atau ibu Al Quran kerana beginilah laluan kehidupan yang perlu ditempuhi. dan surah-surah seterusnya adalah pelaksanaan untuk mencapai kita kesana samada berjaya atau gagal. Wallahualam


No comments: