Wednesday, June 11, 2008

4 terbunuh termasuk menteri nahas udara-10 jun 08


Menteri dan pembantu menteri Kenya terbunuh dalam nahas pesawat

NAIROBI: Seorang menteri dan pembantu menteri Kenya bersama dua lagi penumpang terbunuh apabila pesawat yang dinaiki mereka terhempas di barat daya Kenya, hari ini. President Kenya, Mwai Kibaki, berkata menteri terbabit ialah Kipkalya Kones dan Lorna Laboso, pembantu Menteri Dalam Negeri. Serpihan pesawat sudah dijumpai dan tiga orang dilaporkan selamat.
Dua lagi yang terbunuh ialah juruterbang dan rakan kepada Kones. "Negara kita kehilangan pemimpin yang berpotensi dengan umur yang masih muda dan masa depan yang cerah," kata Kibaki dalam satu kenyataan. Kedua-dua anggota kabinet itu adalah bersama Perdana Menteri, Raila Odinga dalam Orange Democratic Movement Party.
Jurucakap Odinga, Salim Lone berkata Perdana Menteri menyifatkan nahas itu satu berita yang amat mengejutkan. Pesawat berkenaan terhempas di Narok, kira-kira 120 kilometer dari ibu negara, Nairobi, menurut Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Kenya. Kones dilantik dalam kabinet sejak lima tahun lalu adalah pemimpin yang disenangi antara Kibaki dan Odinga. Laboso, pula mewakili kumpulan kecil wanita negara itu diserap dalam kabinet. - AP Posted by Picasa

No comments: