Wednesday, June 25, 2008

taubat

taubat mengikut imam alghazali adalah wajib.
Taubat kepada Allah S.W.T berperanan penting dalam mengejutkan bagi hati-hati mereka yang leka yang leka dan lalai kpd Allah s.w.t. Allah S.W.T telah memerintahkan kepada kita tanpa membezakan di antara yang taat kepadanya dan kepada yang melakukan maksiat kepada Allah bahkan memerintahkan kepada semua orang mukmin agar bertaubat kepada Allah S.W.T.
Dalam firman Allah s.w.t “Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung” (An-Nur:31)
Beruntung di sini adalah beruntung bagi orang-orang yang sentiasa bertaubat kepada Allah dan menghisab diri agar mereka tidak lalai dan leka terhadap perintah Allah s.w.t.dan mereka sedar peranan mereka sebagai hamba Allah s.w.t dan Khalifah di muka bumi ini. Mari kita ambil contoh berjayanya sesebuah perniagaan itu hasil daripada kita menghisab kembali segala kerugian atau keuntungan yang telah diperolehi oleh perniagaan itu. Jika rugi maka kita perlu memeriksa balik apakah punca-punca yang menyebabkan kerugian itu, agar supaya berhati-hati tidak mengulangi kesilapan tersebut. Begitu juga dengan kita, perlu menghisab diri dan terus bertaubat kepada Allah jika kita melakukan kemaksiatan kepada Allah.
Syarat-syarat taubat.
1. Menyesal dengan apa yang telah dilakukan.2. Tinggalkan Maksiat yang telah dilakukan.3. Berazam agar dia tidak mengulangi lagi maksiat yang telah dilakukan.4.Memulangkan kembali hak-hak kepada tuan punya milik (kepada yang melakukan mencuri )
Penghalang-penghalang taubat.
1.Sahabat yang tidak baik.2.Biah (suasana) yang tidak baik.3.Tiada kesedaran dalam meperbaiki diri.4.Tidak ada kesabaran.5.Putus Asa dengan Rahmat Allah s.w.t ( ini adalah paling bahaya penghalang taubat)
6.Tertipu dan berbangga dengan diri sendiri.

7.Jahil.(tidak tahu mana satu yang berdosa atau tidak) dan tidak berusaha untuk bertaubat

seeloknya bertaubatlah 70 kali sehari.

No comments: