Tuesday, May 13, 2008

10000 terkorban gempa bumi di china-12 mei 08


Angka kematian gempa bumi di China mencecah 10,000

CHENGDU (China): Mangsa yang terbunuh akibat gempa bumi kuat yang menyaksikan bangunan, sekolah dan kilang kimia ranap di Wilayah Sichuan, semalam kini mencecah 10,000 dengan ramai lagi mangsa terperangkap di bawah runtuhan. Gempa bumi paling buruk sejak tiga dekad berukuran 7.9 skala Richter itu hampir menyaksikan wilayah kecil pergunungan itu menjadi 'padang jarak padang terkukur'.
Kejadian sebelah petang itu menyebabkan gegarannya turut dirasai penghuni bangunan tinggi di Beijing dan sehingga ke Vietnam. Di ibu negeri Sichuan, rangkaian telefon turut terputus dan lebih 10 juta penduduk di bandar itu bergelap sejam selepas kejadian. Agensi berita Xinhua melaporkan, lebih 10,000 penduduk mati di tengah Sichuan dan 216 yang lain membabitkan penduduk di tiga wilayah berjiran termasuk di Bandaraya Chongqing.
Kawasan paling teruk dilanda kesan gempa ialah Wenchuan yang terletak 100 kilometer di barat daya Chengdu. Tanah runtuh menghalang jalan raya menyebabkan kerajaan mengerahkan pasukan tentera memasuki kawasan kejadian dengan berjalan kaki,' Hujan lebat selepas gempa menyebabkan pasukan tentera tidak dapat menggunakan helikopter bagi mempercepatkan kerja menyelamat mangsa. Pihak berkuasa negara itu merayu supaya bantuan seperti khemah, makanan dan ubat-ubatan dihantar segera ke tempat kejadian.
Setiausaha Parti Komunis, Wang Bin dipetik sebagai berkata: "Kami juga memerlukan pekerja perubatan untuk menyelamatkan mangsa yang cedera di sana." Gambar yang disiarkan media dan Internet menunjukkan kemusnahan gempa dalam skala amat besar. Bandar Juyuan town, di selatan pusat gempa menunjukkan bangunan sekolah tiga tingkat menyembah bumi dengan lebih 900 pelajar terperangkap dan 60 disahkan mati. - AP
sangkakala: gempa bumi tidak mengenal mangsa kanak2,orang tua dan sebagainya.angka kematian yg tinggi setiap minggu menjelang sukan olimpik.selepas gempa hujan lebat menyebabkan tentera penyelamat berjalan kaki.inilah tentera allah swt.bencana berlaku kerana dosa manusia.ini sebagai pengajaran buat kita disini.bantuan perlu diberikan.jika dalam peperangan sekali pun jika ketua musuh sakit untuk berperang perlu disihatkan dulu (contoh panglima islam salahuddin al ayubi)inikan pula bencana menimpa.wallahualam.

No comments: