Sunday, August 10, 2008

hidayah

hidayah terbahagi kepda 3.

1. hidayah fitri.secara fitrah.seperti anak baru lahir bila tepuk ia akan menangis tidak pula ketawa.penyu bila ingin bertelur dicari tempat tertentu sahaja dan datang dari tempat yang jauh.membeza benda-benda dialam ini.
2. hidayah akal. supaya dapat diguna sebaik-sebaiknya sebagai tanda kebesaran allah swt iaitu golongan ulul albab.jika diakhirat apa alasan sekalipun akan ditolak.hanya orang yang belum baligh dan gila dikecualikan dari menggunakan akal.dalil ujud allah swt ujud alam ini.contoh israk dan mikraj yang tujuannya untuk tunjuk ayat-ayat allah swt dapat pergi dengan pantas,jika sekarang lagi senang diterima akal pergi kesatu tempat dengan cepat.jadi siapa yang tidak yakin maka imannya tertolak.itu sebab dalam ayat dimulakan dengan subhanallah untuk menunjukkkan keajaiban peristiwa.jika kita lihat perkara ajaib disebut subhanallah.diri kamu apa tidak kamu perhatikan.dengan akal boleh dapat petunjuk.dan macam-macam contoh lain.
3. hidayah agama. contoh mengatakan tidak percaya peristiwa israk mikraj sedangkan perkara itu masuk akal sebab sekarang memang ada alat-alat yang pantas seperti telefon,komunikasi dan lainnya.mengatakan allah swt tidak adil kerana ada orang miskin dan kaya.jika semua kaya siapa mahu buat pekerjaan orang miskin.kenapa allah swt jadikan orang perempuan tidak lelaki sahaja dan lainnya.jadi hidayah agama penting dan janga dipesongkan hati kita setelah beri petunjuk.wallahuallam
Posted by Picasa

No comments: