Saturday, August 9, 2008

unta

1. apabila hendak disembelih kerana allah swt akan sedia menyerah dan biasanya 2 orang sudah mencukupi tidak seperti lembu mungkin 8 orang pun belum tentu dapat dilakukan.
2. masa nabi saw berhijrah kemadinah ramai yang mempelawa baginda tidur dirumah masing-masing(supaya berlaku adil),jawapan baginda ialah dimana unta itu berhenti disitulah baginda akan bermalam dan kebetulan rumah sahabat abu ayub alansari 2 tingkat.
3. bila hendak didirikan mesjid madinah sekarang pun ditunjukkan oleh unta baginda dimana berhenti dan unta itu berhenti dipasar tamar(suk tamar).mesjid didirikan ditempat yang menjadi tumpuan orang,bukan tersorok.
4. di mekah biasanya orang arab dulu berdagang ke syam menggunakan unta.jika unta yang sudah pergi ke syam maka unta tersebut tahu jalan ke syam dan tuan unta boleh rehat/tidur (contoh)atas unta dan bila sampai ke syam ia akan berhenti disana.
5. jika unta hilang ia akan balik kepada tuannya(jika tiada apa-apa kecederaan dan lain-lain)
6. ada kisah dipakistan sekumpulan unta 27 ekor membawa baranga dari karachi kehydarabat,pemandu unta tidur/rehat sahaja bila sampai unta-unta berhenti disana.
7. satu kaum yahudi dari bani nadir mempelawa nabi dengan niat membunuh nabi saw.bani tersebut membuat pintu gerbang dan bila nabi saw melaluinya batu akan jatuh dan membunuh nabi saw.omar alkhatab sebelum itu menegah nabi saw kesana kerana bimbang perkara tidak diingini berlaku.bila baginda hendak lalu melalui pintu gerbang unta berhenti dan enggan lalu.ini berlaku 3 kali.selepas itu baginda memandang keatas dan melihat ada batu.kisah ini ada sangkut paut dengan perang khaibar.
8. unta boleh menyimpan air dikantung dalam badannya.itu sebab unta bila berhenti dan minum dengan banyak.ia simpan air dibadan bukan untuk diri sendiri sahaja tapi untuk tuannya juga.cara ambil air tersebut dengan cucuk dengan jarum dan air keluar dan tertutup dengan sendiri.
begitulah kisah unta dimana dalam alquran allah swt suruh kita melihat kejadian unta.wallahuallam. Posted by Picasa

No comments: