Wednesday, September 2, 2009

2 Tempat Dosa Di Balas


1. Dosa dibalas didalam neraka.
2. Dosa dibalas diatas dunia.
3. Manakah lebih baik. Jawabnya tentulah dibalas didunia kerana teramat kurang siksanya berbanding dineraka.
4. Dosa yang dibalas didunia seperti kehidupan yang susah miskin, penyakit, diaibkan dan lainnya. Dosa juga dibalas samada semasa mengharungi kehidupan, ketika hampir mati dan juga ketika dalam keadaan sakarat. Ada yang sebelum mati sakit seminggu, sebulan malah bertahun-tahun. Semua itu untuk menghapuskan dosa kita.
5. Oleh itu amat malang sekali jika ada antara kita yang melakukan pelbagai dosa tapi tetap kaya, senang dan sihat walafiat. Itu menunjukkan seolah-olah dosa mereka itu akan dibalas dineraka. Jadi bersabar dan bersyukurlah jika dibalas didunia lagi atas dosa yang dilakukan.
6. Cuma kadang-kadang ada satu-satu penyakit atau kemiskinan yang tidak termampu kita menanggungnya, jadi kita boleh berdoa supaya diringankan beban tersebut dengan sifat kasihan Allah swt kepada kita dengan berdoa bersungguh-sungguh kerana Allah swt suka kita berkata-kata dan bermohon kepadanya dari mengadu kepada manusia. Atau boleh juga berdoa supaya meringankan beban seperti jangan terlampau jatuh miskin sehingga kita menjadi hina. Dan jika kita dimakbulkan doa maka hendaklah kita bersyukur kepadaNYA.
7. Boleh juga kita berdoa atas beban yang berat tadi supaya diringankan agar kita mampu menanggungnya dan tukarannya ialah didalam jangka masa yang agak panjang sedikit. Contohnya jika kita mengalami sakit yang sukar kita menanggungnya dalam jangka pendek jadi kita mohon penyakit itu diringan tapi masanya dijadikan panjang sedikit. Ini adalah semata-mata agar kita dapat menanggungnya.
5. Jika boleh Allah swt ingin supaya kita kembali kepadanya suci bersih seperti mula kita dilahirkan dari perut ibu.

1 comment:

Anonymous said...

tnanks bro saya sakit dianiaya, di sihir, di fitnah dan di aibkan sejak kembali dari umrah 13 tahun lalu. kadang2 rasa mcm nk give up saja. Bila baca blog saudara ni, saya rasa lebih kuat nk mengharunginya.

semoga Allah memberi rahmat dan keampunan kepada kita